Ik heb het nummer 'Ludovico Einaudi - Fly' (de titelsong uit de film intouchables) gekozen, omdat ik bij dit nummer altijd veel verschillende beelden en emoties in mijn hoofd krijg en ik benieuwd was of dit stuk ook een beeld en/of emoties bij kinderen opbrengt.
1. Luister naar het muziekstuk
Betekenis: De betekenis bij dit stuk kan zijn de film als ze deze kennen. kinderen die hem niet kennen kunnen voor zichzelf invullen welke betekenis dit lied heeft.Vorm: Er zit veel herhaling in dit stuk aangezien alles met de piano gedaan wordt en er een bepaalde toon steeds terug komt. Er zit niet veel variatie in maar wel veel contrast.
Klank: In dit stuk is de klankduur verschillend omdat sommige tonen lang duren en sommige zijn korter. Er zit zeker klankhoogte en klankkleur in. De klanksterkte is in het begin voornamelijk erg laag en wordt langzamerhand hoger.
Luisterstijlen:
- Analytisch: door te vragen, gaat het snel of langzaam?
- Motorisch: kan je hierop dansen?
- Creatief: maak een tekening bij dit muziekstuk.
- Sociaal: luister naar de muziek, wat hoor je?
- Musicerend: doe met je luchtpiano het muziekstuk na
2. Hoe luisteren kinderen hiernaar en wat kun je ze laten ontdekken
Ik denk dat de kinderen vooral creatief en musicerend naar dit stuk luisteren. Creatief omdat de kinderen waarschijnlijk een beeld of gevoelens erbij krijgen en misschien denken sommige kinderen aan de film die hier bijhoort. Door het creatief luisteren hoop ik dat ze kunnen ontdekken dat een piano deze muziek maakt. Musicerend omdat ik ervan uitga dat er waarschijnlijk wel een paar kinderen bij zijn die al hebben herkent dat het een pianostuk is en meegaan doen op hun doorzichtige piano of dat ze dirigent gaan spelen.3. Welke opdracht kun je hieraan koppelen
De kinderen maken in hun groepje bewegingen op deze muziek. Ze moeten dus denken aan hoe snel ze de bewegingen maken en op wat voor manier. Het kunnen allemaal losse bewegingen zijn of een geheel van vloeiende bewegingen. Ieder groepje heeft daarin een vrije keuze. Met de bewegingen kunnen ze ook een soort boodschap meegeven of er een verhaal achter plaatsen. De kinderen mogen hierbij niet praten, Het gaat dus geheel om hun mimiek. Zodat de muziek beter tot zijn recht komt. Wat ze maken hoeft niet het hele nummer te duren het kan ook 1 minuut duren. Ligt aan hoe snel er gewerkt wordt in ieder groepje. Als ieder groepje klaar is kunnen ze het omstebeurt voor de klas laten zien.4. Beschrijf wat de kinderen doen
De kinderen luisteren naar de muziek en proberen daar bewegingen bij te verzinnen. In hun groepje maken ze dan een reeks van bewegingen en mogen daarin al hun fantasie kwijt. De kinderen moeten dus goed overleggen en het goed noteren zodat ze het kunnen onthouden als ze het moeten uitvoeren.5. Kies een didactische werkvorm
De didactische werkvorm waar de kinderen mee bezig zijn is het verwerken van bewegingen op een muziekstuk.6. Bekijk of je gebruik kunt maken van coöperatief leren
Hierbij kan je zeker gebruik maken van coöperatief leren, aangezien ze samen tot een geheel moeten komen en dus van elkaar kunnen leren door goed samen te werken.7. Zorg voor een verrassende opening
Ik laat de kinderen een stukje uit de film zien waarin de co-hoofdpersoon danst op muziek die de andere co-hoofdpersoon niks vindt. Om zo te laten zien dat stijldansen niet de enige vorm van dansen is, maar dat je ook op andere manieren kunt dansen.8. Bepaal hoe je de opdracht wilt na bespreken
Ik bespreek deze opdracht na door ieder groepje hun voorbereide stuk aan de klas te laten zien. Vervolgens vraag ik hoe de samenwerking verliep per groepje en vraag ik of ze iets geleerd hebben. Zo ja, wat hebben ze dan geleerd. En ik vraag of ze het leuk vonden of juist niet en waarom ze dat vinden.9. Laat de opdracht uitvoeren en wat zijn de reacties
Ik heb mijn opdracht besproken met mijn moeder. Ze vond de gekozen muziek heel mooi en zelf heeft zij de film ook gezien. Ze denkt dat de leerlingen met deze muziek verschillende bewegingen kunnen maken. Ze is benieuwd of de leerlingen de bewegingen individueel uitvoeren waardoor het een geheel wordt of dat ze allemaal hetzelfde doen. Het is leuk dat de kinderen het aan elkaar laten zien omdat ze dan van elkaar kunnen leren.10. Pas naar aanleiding van je bevinden de opdracht eventueel aan
Ik denk dat mijn opdracht op deze manier goed uitgevoerd kan worden. Ik zal er wel zijn als kinderen vragen hebben of vastlopen maar verder heb ik geen inbreng in hun stukjes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten