Ik heb het lied 'm'n tantes bloes' gebruikt hiervoor.
OMOKVAR model
Ontwerp
De beginsituatie van de klas:
- De kinderen kennen het lied nog niet;
- De kinderen weten misschien niet wat alle woorden betekenen;
- De kinderen gaan waarschijnlijk al een beetje mee bewegen op de muziek;
- De kinderen hebben nog amper muziekles gehad.
Deze muziekles vind plaats in het klaslokaal
Na deze lesactiviteit kunnen de leerlingen het liedje uitzingen met eventueel de tekst nog bij de hand.
Muzikale Opening
Ik begin de les door het volgende gedicht voor te lezen
Mij tante is iemand
Waar ik op kan bouwen,
Zij is er altijd voor mij
En haar kan ik vertrouwen,
Soms heb ik dingen waar ik allen met
Over wil praten,
En dat het onder ons blijf
Kan ik me op verlaten.
Zij geeft mij het gevoel van 'thuis' te zijn
En juist dat gevoel van welkom
vind ik zo fijn.
Ik kan haar alles vragen,
niets is haar te min,
Daarom is mijn tante een heel
special vriendin.
Waar ik op kan bouwen,
Zij is er altijd voor mij
En haar kan ik vertrouwen,
Soms heb ik dingen waar ik allen met
Over wil praten,
En dat het onder ons blijf
Kan ik me op verlaten.
Zij geeft mij het gevoel van 'thuis' te zijn
En juist dat gevoel van welkom
vind ik zo fijn.
Ik kan haar alles vragen,
niets is haar te min,
Daarom is mijn tante een heel
special vriendin.
Na dit gedicht laat ik ze het liedje horen en vraag ze wat er er overeen kwam.
En wat ze hebben onthouden van wat er gebeurd in het liedje.
Kern
Ik deel de tekst uit van het liedje en laat ze het een keer doorlezen. Ik vraag of er nog moeilijke woorden in zitten en geef antwoord op eventuele vragen.Ik leer dit liedje aan door de weggeef-methode. Dat houd in dat ik het eerste deel van het lied zing en dat de kinderen daarna samen verder gaan. Ik begin dus met de zin "En ik zal je wat vertellen van m'n tante d'r bloes". vervolgens zingen de kinderen "Die is gekrompen met vier maten, dat is niet voor de poes". Zo gaat dat het hele liedje door.
Vervolgens vraag ik hoeveel coupletten, refreinen en bruggen er in dit liedje zitten.
Verwerking
Nu gaan we klassikaal het liedje twee keer zingen.Nadat we het twee keer hebben gezongen vraag ik hoeveel coupletten, refreinen en bruggen ze denken dat er in dit liedje zit. Daarna zingen we hem nog een keer en als dat goed verloopt kan ik proberen om het met een karaoke versie te proberen.
Afsluiting
Als afsluiting gaan we gezamenlijk bij een paar woorden (bloes, heet, hoekie, kast, lacht) een beweging bedenken en dat verwerken we dan in het liedje. Dan zingen we hem nog een keer als laatst met de bewegingen erbij.Reflectie
Als laatste bekijk ik hoe de les is verlopen en kijk ik of er eventuele verbeterpunten waren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten